Inteligenta Artificiala in Marketing
Evolutia tehnologica din ultimii ani a pus industriile in miscare pe toate planurile. Schimbarea a adus cu sine si o serie de scenarii rupte parca din scenariile SF. Conform acestora, robotii si masinile inteligente vor prelua in scurt timp munca zilnica, iar oamenii vor monitoriza doar indeplinirea unor obiective de catre aceste masini automatizate.
Despre Inteligenta Artificiala (IA)
Una dintre cele mai cunoscute definitii ale inteligentei artificiale este cea data de John McCarthy in 1955: “O masina care se comporta intr-un mod care ar putea fi considerat inteligent, daca ar fi vorba de un om”.
Componenta de Inteligenta Artificiala (IA) dintr-un produs software il face capabil sa invete cu scopul de a se imbunatati permanent. Si totusi, deocamdata, sisteme cu adevarat inteligente nu exista. La ora actuala putem vorbi despre o pseudo-Inteligenta Artificiala, concretizata in doua ramuri ale IA: machine learning si deep learning.
VIDEO
(Introduction to Deep Learning: Machine Learning vs Deep Learning)
Machine Learning se ocupa cu inzestrarea sistemelor software cu capacitatea de a invata; acest obiectiv poate fi atins prin utilizarea unor algoritmi care identifica modele in datele primite si, in functie de acestea, sistemul software ia decizii sau face predictii.
Cel mai avansat domeniu al IA este Deep learning. Principalul obiectiv este sa ofere masinilor posibilitatea sa gandeasca si sa invete intr-un mod cat mai asemanator oamenilor. Invatarea profunda necesita o arhitectura complexa care imita retelele neuronale ale creierului uman.
Instrumentele de analiza inteligenta
Sunt folosite tehnici de tip ‘data mining‘, ‘pattern recognition‘, ‘natural language processing‘ si ‘opinion mining‘, furnizand utilizatorilor rapoarte personalizate, precum:
- Analiza de opinii pozitive si negative (de exemplu, pentru a confirma succesul unei campanii sau a semnala o scadere a reputatiei);
- Identificarea subiectelor aflate in tendinte;
- Profilarea utilizatorilor din retelele sociale;
- Identificarea utilizatorilor influenti care pot influenta comportamentul altor utilizatori;
- Analiza concurentiala;
- Predictii si suport pentru decizii automatizate.
In industria marketingului am avut multe de castigat in urma implementarii unor algoritmi inteligenti, iar astazi putem vorbi chiar despre o sub-ramura a industriei numita marketing automatizat. In 2017 Gartner a evidentiat intr-un raport faptul ca bugetele alocate noilor tehnologii din departamentele de marketing sunt la fel de mari ca acelea din departamentele de IT, iar in acest an se asteapta o depasire a acestora. Explicatia este simpla: marketingul digital este conectat la ultimele trenduri tehnologice. Insa, cum a reusit mai exact tehnologia sa ofere oportunitati de imbunatatire a activitatilor de marketing?
Inteligenta artificiala in promovarea de tip pay-per-click
Cei mai multi specialisti in marketing utilizeaza pentru campaniile pay-per-click platformele Google AdWords si Facebook. Conform unui studiu realizat de eMarketer, o companie de cercetare axata pe mediul online, Google controleaza 40,7% dintre reclamele online, in timp ce Facebook doar 19,7%. Ce nu stiu cei mai multi oameni este faptul ca, pe langa specialistii care se asigura de acuratetea informatiilor necesare unei campanii de promovare online, in spatele acestor platforme se afla algoritmi inteligenti care ii ajuta pe specialisti sa optimizeze si sa testeze campaniile inainte de lansarea propriu-zisa. Mai exact, pentru fiecare platforma in care vor fi plasate aceste reclame, pot fi utilizate continuturi diferite, layout-uri, dar si forme de targetare specifice, toate sugerate de algoritmii inteligenti.
Experiente online personalizate
Ne aflam in era customizarii. Majoritatea continuturilor, aplicatiilor si platformelor ofera acum posibilitatea personalizarii. De ce? Pentru ca oamenii sunt diferiti si la fel sunt si nevoile acestora, iar inteligenta artificiala a fost implementata cu succes in rezolvarea acestor situatii. Mai exact, inclusi in cadrul site-urilor de e-Commerce, algoritmii sunt capabili sa ofere o experienta personalizata fiecarui utilizator in functie de variabile precum locatia, aspectele de natura demografica, interactiunile trecute de pe site si altele. Astfel, compania gazda se asigura ca fiecare vizitator primeste continutul potrivit.
VIDEO
(What is a cookie?)
Raportul „Trends in Personalization” publicat in 2017 a identificat faptul ca 33% dintre specialistii in marketing utilizeaza inteligenta artificiala pentru a crea experiente de brand personalizate. Principalele beneficii raportate de acestia constau in cresterea ratei de conversie a consumatorilor (63%), dar si in experiente mai bune pentru consumatori (61%). De exemplu, platformele cu muzica online cum sunt Spotify sau Pandora utilizeaza deja algoritmi bazati pe machine learning pentru a sugera noi melodii pentru consumatori in functie de ceea ce au ascultat in trecut. Personalizarea a devenit atat de prezenta incat o putem identifica si la nivel vizual pe anumite site-uri. Inspirati de psihologia culorilor din diferite culturi, specialistii in marketing au creat site-uri ce-si schimba fundalul in functie de IP-ul vizitatorului, asigurand o experienta familiara si pozitiva oricarui vizitator.
Crearea de continut cu ajutorul inteligentei artificiale
Generarea de continut in limbaj natural are un potential de necontestat atunci cand vine vorba de eficientizarea muncii unui copywriter. Conform unui raport publicat de Gartner, 20% din continutul distribuit de companii va fi realizat de algoritmi inteligenti in acest an. In prezent, inteligenta artificiala poate fi utilizata cu succes in crearea de rapoarte financiare, rapoarte generale de afaceri, descrieri pentru diferite locuri si produse, inventare, dar si pentru crearea de rezumate dupa finalizare unor jocuri. Un lucru ramane esential: faptul ca acesti algoritmi au fost antrenati sa creeze continut la fel ca un om, ceea ce face foarte dificila identificarea diferentelor. In plus, algoritmi similari sunt utilizati si pentru crearea de sugestii de postari pentru platformele sociale.
Personalizarea email-urilor
Marketingul realizat prin intermediul platformelor de email ramane o forma foarte eficienta de promovare si de atragere a oportunitatilor de afaceri. Insa, in contextul realizarii unor campanii complexe, echipele de marketing pot petrece de la zile pana la saptamani pentru a crea mesaje personalizate pentru diferite segmente de public. Din fericire, exista o serie de aplicatii ale inteligentei artificiale si pentru acest scop. Un studiu realizat de Demand Metric, o companie care ofera servicii de marketing, a evidentiat faptul ca 80% dintre marketerii care folosesc continut personalizat au raportat ca eficienta acestora este superioara mesajelor standard. Astfel, in cazul unei liste de subscriberi, algoritmii sunt capabili sa urmareasca interactiunile fiecarui utilizator pentru a-i intelege comportamentul online. Identificarea aspectelor contextuale le permite apoi robotilor sa creeze emailuri personalizate ce contin informatii despre listele de dorinte de pe platformele de e-Commerce, de exemplu, si chiar despre ultimele articole citite.
Recunoasterea automata a imaginilor
Daca ati utilizat recent platforma Google Image, probabil ati observat cat de precis este sistemul in a afisa imagini si oameni conform cuvintelor cheie utilizate. In ultimii ani, aplicatiile de recunoastere faciala au devenit tot mai avansate, rata de identificare fiind de 99%, conform unui articol publicat recent de Universitatea din Massachusetts. Marile platforme ca Facebook, Pinterest sau Amazon utilizeaza tehnologiile care au la baza inteligenta artificiala pentru a identifica oameni si obiecte din diferite materiale video. Din perspectiva de marketing acest sistem poate insemna o sincronizare perfecta intre continutul pe care un utilizator il vede online si vizitele in magazinul fizic. Conform unei analize realizate de The Guardian in 2017, un procent de 59% dintre retailerii din Marea Britanie folosesc deja sisteme de identificare faciala in punctele de vanzare. Combinate cu sistemele automate de notificari, care au la baza tot inteligenta artificiala, aceste aplicatii pot trimite oferte personalizate si mesaje de bun venit in timp real vizitatorilor. In plus, recunoasterea faciala poate reprezenta si o forma de masurare a rezultatelor offline ale unei campanii de promovare online.
Securitatea online pentru consumatori
Odata cu dezvoltarea tehnologiei si a modalitatilor de plata, vanzarile online au explodat. Insa, la fel s-a intamplat si in cazul atacurilor cibernetice. Din fericire, sistemele bazate pe inteligenta artificiala pot identifica anumite tipare comportamentale in cazul platilor online cu anumite carduri de credit si pot transmite atentionari. Platformele de e-Commerce ce folosesc ca forma de autentificare doar un email si o parola au fost, de asemenea, supuse atacurilor online. Si aici, sistemele automatizate au fost implementate cu scopul de a identifica si cele mai mici anomalii si de a proteja consumatorii.
Marketingul a ajuns intr-un punct al evolutiei sale in care adaptarea la tendintele de digitalizare este un imperativ. Desi pare a fi o presiune pentru specialistii in marketing, de fapt, toate aplicatiile si sistemele automatizate care au la baza inteligenta artificiala nu fac altceva decat sa faciliteze procesele clasice de targetare si personalizare. In multe situatii, platformele utilizate pentru promovarea online contin de la sine algoritmi pentru identificarea celor mai bune combinatii, in alte situatii companiile preiau initiativa si implementeaza sisteme customizate. Cert este ca inteligenta artificiala va conduce industria marketingului pe culmi nebanuite.
Cea de-a 10a editie a Conferintei „Marketing in Direct” are loc pe 27 septembrie la Clubul Diplomatic Bucuresti!
Conferinta cu tema “Inteligenta Artificiala in Marketing” se va desfasura pe 27 Sept’18 intre 9:00 si 16:00, urmata de o Gala de premiere a Top 10 cele mai eficiente campanii marketing (creativitate, originalitate, impact, succes, ROI) si se va incheia cu un Cocktail Party.
Taxa de inscriere este de 500 lei + TVA / persoana (sau 2+1 GRATIS).
Le multumim tuturor Partenerilor evenimentului: Budureasca, Profi, Siveco, Serousi, Diamond by Adesgo, Dormeo, Boromir, Sanovita, LaDorna, Herbagen, Just Master Activities (Touch), Redd’s, Sprinter Promotion, Intercontinental, Angels Distributions, Gett’s, Rental Media, MultiversArts, ProfiPrint, Happy Cinema, Giotto, ProfiPrint, Piramida, Gerlinea, Marketing Romania, Listafirme.ro, ClausWeb, Tailor Events, Nikon, BlitzTV, Agerpres, Romania Libera, Sapte Seri, InMedia (Eva.ro), Rol.ro, RadardeMedia.ro, DCNews.ro, ManagerExpress.ro, Radio Romania Actualitati, Ziare.com, Business24.ro, SmartFinancial.ro, OrdineaZilei.ro, Chic-Elite.ro, Cariereonline.ro, Finzoom.ro, CalendarEvenimente.ro, Rabbit Media.